Długowieczność opon

Jedna z firm oponiarskich (nasza konkurencja) w 2022 roku prowadziła kampanię informacyjną nt. opon, ich czasu przydatności i bezpiecznego użytkowania pod hasłem "opony to nie banany", chcąc zwrócić uwagę na to, że opony, co do zasady, prawidłowo przechowywane, praktycznie nie ulegają degradacji. Zgadzamy się z tym stwierdzeniem w 100%, z małym zastrzeżeniem - przechowywanie opon ma kluczowe znaczenie dla ich długowieczności.

Badania nt. zużycia przechowywanych opon dowodzą, że prawidłowo przechowywana opona przez 10 lat ma podobne "zmęczenie materiału" co opony będące 3 miesiące w użyciu (tj. zamontowana na feldze na samochodzie). (źródło - "Przegląd oponiarski").

W Polsce, w odróżnieniu od krajów Europejskich, Klienci bardzo dużą rolę przykładają do daty produkcji opony. Opony wyprodukowane "niedawno" mają dużo większą wartość na rynku (nawet o 50-100zł na sztuce) aniżeli opon np. wyprodukowane rok wcześniej. Oznaczenie dot (mówiące m.in. kiedy opona została wyprodukowana) z bieżącego roku pozwala hurtowniom i sklepom żądać wyższych cen za konkretną oponę.

Czy warto płacić wyższą kwotę za oponę tylko dlatego, że została wyprodukowana kilka tygodni wcześniej? Naszym zdaniem - nie. O ile oczywiście mamy pewność, że opony były prawidłowo przechowywane.

Zenek.pl posiada własne magazyny opon i/lub współpracuje bezpośrednio z producentami, a w szczególnych przypadkach - hurtowniami branżowymi. Dzięki temu masz pewność, że kupujesz od specjalistów, którzy znają rynek od podszewki i do tematu przechowania opon podchodzą z największą starannością.

Ze względów bezpieczeństwa - Ogumienie należy wymienić maksymalnie po upływie 10 lat od daty jego produkcji.

Przygotowanie opon do przechowywania

Opony są podatne na czynniki zewnętrzne, dlatego po sezonie (np. przy wymianie z letnich na zimowe) warto opony umyć, żeby pozbyć się olejów, resztek paliwa i innych zabrudzeń z opony. Można to zrobić w domu, jednak najwygodniejszą opcją wydaje się skorzystanie z myjki ciśnieniowej (można to zrobić np. na myjniach samoobsługowych).

Procedura postępowania:
1. Oczyścić oponę - użyj letniej wody np. z szamponem samochodowym oraz gąbki lub szczotki. Dokładnie spłucz powstałą pianę.
2. Sprawdzić stan ogólny opony, zarówno bieżnika jak i ścian bocznych. Jeśli zauważysz niepokojące sygnały, zabierz oponę do specjalisty, aby sprawdzić, czy jej dalsze użytkowanie nie zagraża bezpieczeństwu.
3. Zabezpiecz oponę odpowiednim preparatem (zalecane, nieobowiązkowe).
4. Osuszanie - nie na słońcu - najlepiej pozostawić do wysuszenia np. w garażu.

Jeśli planujesz przechowywać opony w workach, zwróć szczególna uwagę na dokładne wysuszenie opon. Wilgoć pozostawiona na oponie w szczelnie zamkniętym plastikowym worku może skutkować zniszczeniem opony (przeważnie - od wewnątrz).

Jeśli zamierzasz przechowywać oponę na feldze, pamiętaj, aby również felgę dokładnie umyć i osuszyć.

By rotować opony względem ułożenia w pojeździe (zamieniać osiami, stronami, po skosie - jest wiele szkół, każdy warsztat ma tu swoje sprawdzone metody), należy je wcześniej odpowiednio oznaczyć. Zalecamy oznaczenie opony od wewnątrz.

Przechowywanie opon

Opony przechowujemy w suchym, ciemnym i chłodnym pomieszczeniu, z dala od wody, paliw, olejów etc.

Opony ustaw pionowo na bieżniku, na równej, suchej powierzchni. Raz w miesiącu obróć oponę o 90 stopni (1/4 obrotu). Jeśli posiadasz stojak na opony, postępuj zgodnie z zaleceniami producenta stojaków. Stojaki maja ogromną zaletę - opona przeważnie znajduje się kilka centymetrów nad ziemią, jest znacznie bezpieczniejsza pod względem dostępu wody, chemikaliów etc.

Opony (bez felg) nigdy nie kładziemy na boku, jedna na drugiej. W ten sposób możemy przechowywać tylko opony założone na felgę.
Samych opon nigdy nie wieszamy na haku.

O ile masz taką możliwość, użyj hermetycznego worka. Pamiętaj o usunięciu wilgoci (dokładnym wysuszeniu opony) oraz powietrza z worka. Zamknij szczelnie torbę, zalecamy użycie taśmy. Przechowywanie opon w workach foliowych pomaga zapobiegać parowaniu oleju, dzięki temu opona nie ulega wysuszeniu.

Idealna temperatura do przechowywania opon: od -5 do 20 stopni Celsjusza.

Nieprawidłowe przechowywaniu opon będzie odczuwalne na kierownicy w postaci drgań bądź wibracji.

Przechowywanie kół  - Kompletne koła (opony z felgami)

Aby zminimalizować ryzyko odkształcenia, zalecamy zwiększenie ciśnienia do około 3 barów.

Kompletne koła można kłaść jedno na drugim (poziomo) lub wieszać na hakach (za felgę) - jest to opcja rekomendowana.

Jeśli zamierzasz ustawiać kompletne koła pionowo, pamiętaj o ich rotowaniu o 1/4 obrotu, najlepiej co 2 tygodnie.

Przed ponownym założeniem

Jeśli przechowujesz kompletne koła, przed ich ponownym założeniem należy sprawdzić ciśnienie. Jeśli jedno z kół ma wyraźnie inne ciśnienie, może to być oznaką nieszczelności - w takim przypadku koniecznie zabierz oponę do wulkanizatora.

Kompletne koła, zwłaszcza po dokładnym oczyszczeniu, mogą nie być poprawnie wyważone. Jeśli po ich założeniu odczujesz wibracje, udaj się na wizytę w serwisie.

Bardzo często, w przypadku przechowywania kół w warunkach domowych, wymagają one ponownego (a czasem i podwójnego) wyważenia.

Praktyka pokazuje, że w wielu przypadkach, po pierwszym wyważeniu i po przejechaniu około 150km należy je ponownie wyważyć.