Za niskie lub za wysokie ciśnienie w oponach ma wiele negatywnych skutków, m.in dłuższą drogę hamowania, nieprzewidywalną reakcję samochodu na manewry kierowcy, a nawet nadsterowność czy szybsze zużycie opony czy też układu kierowniczego i zawieszenia.

Skutki za niskiego ciśnienia powietrza w oponach:
- wydłużona droga hamowania, szczególnie na mokrej drodze.
- nieprzewidywalne zachowanie auta przy manewrach szczególnie przy wyższych prędkościach oraz na mokrej nawierzchni.
- wzmożona podsterowność auta w zakrętach
- przyspieszone zużycie opon
- przyspieszone zużycie układu kierowniczego i zawieszenia
- niedopompowana opona przegrzewa się, może to doprowadzić do bardzo niebezpiecznego wystrzału w czasie jazdy z dużą prędkością

Skutki za wysokiego ciśnienia powietrza w oponach:
- znaczne pogorszenie przyczepności
- spadek komfortu jazdy - nierówności są gorzej tłumione
- przyspieszone zużycie układu kierowniczego i zawieszenia
- wzrost ryzyka uszkodzenia opony (np. podczas wjechania w dziurę przy dużej prędkości)

Zalecamy kontrolę ciśnienia w oponach minimum raz na miesiąc (a najlepiej co dwa tygodnie) i przed każdą dłuższą trasą, gdy zamierzamy poruszać się z dużą prędkością. Ciśnienie należy mierzyć na "zimnych" kołach (minimum 30 minut po podróży.)

Jak często sprawdzać ciśnienie w oponach?

Rekomendujemy raz na dwa tygodnie i przed każdą dłuższą podróżą.

Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Jest to uzależnione od kilku czynników, z których najważniejsze to: rodzaj opony i jej przeznaczenie, rodzaj i waga samochodu, typ pokonywanej trasy.

Czy ciśnienie zależy od rozmiaru opony?

Tak. Dla konkretnych rozmiarów opony przeważnie rekomendowane są różne ciśnienia, w zależności od rozmiaru, rozmieszczenia opony w aucie etc.

Czy ciśnienie w oponie zależy od jej umiejscowienia w samochodzie?

Tak i nie. Przeważnie opony na tylnej osi mają rekomendowane inne ciśnienie aniżeli te na osi przedniej, choć nie zawsze. Sprawdź tabliczkę z oznaczeniem rekomendowanego ciśnienia w oponach. Przeważnie jest ona widoczna po otwarciu drzwi kierowcy lub na klapce wlewu paliwa.

Co jest powodem spadku ciśnienia w oponach?

Prócz wad mechanicznych, przeważnie powodem spadku ciśnienia jet niewłaściwy montaż opony lub nieszczelny zawór lub wentyl.
Czasami na utratę powietrza ma wpływ temperatura - szczególnie, jeśli ciśnienie w oponie ma nieprawidłowa wartość początkową.

W jaki sposób sprawdzać ciśnienie?

Zachęcamy do udania się do serwisu wulkanizacyjnego lub na stację benzynową, gdzie możemy użyć właściwych narzędzi do kontroli ciśnienia. Nie zalecamy sprawdzania ciśnienia "na oko". Wg wielu raportów (nasza wieloletnia praktyka to potwierdza) tylko 30% kierowców ma prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach.

Gdzie znajduje się informacja o prawidłowym (zalecanym) ciśnieniu powietrza w oponach?

Przeważnie: na naklejce na słupku (po otwarciu drzwi kierowcy), na klapce wlewu paliwa (po jej otwarciu) oraz oczywiście w instrukcji obsługi pojazdu.



Jakie są jednostki miary ciśnienia w oponach?

Najpopularniejsze to bar oraz liczba atmosfer.
Jednostki te są bardzo zbliżone. Jeden bar to w przybliżeniu 0.99 atmosfer.

Czy można zmienić / dostosować ciśnienie w oponach?

Można, a nawet trzeba, w zależności od potrzeb i warunków. Przykładowo, gdy auto jest "zapakowane" (4 pasażerów +bagaże) zaleca się zwiększenie ciśnienia w oponach. Należy jednak przestrzegać wartości maksymalnych, nie powinno się zmieniać ciśnienia o więcej niż ok 10% wartości zalecanych.
Bardzo często można się spotkać z sytuacją delikatnego zmniejszenia wartości ciśnienia w celu zwiększenia komfortu jazdy bądź też podwyższenia ciśnienia celem zmniejszenia zużycia paliwa. Każde rozwiązanie ma jednak (prócz zalet) wady, o których pisaliśmy powyżej.

Czym można pompować opony?

Najpopularniejszym rozwiązaniem jest oczywiście sprężone powietrze i coraz częściej - azot.
Azot charakteryzuje się mniejsza podatnością na zmianę temperatury, jest szczególnie polecany w przypadku częstej jazdy na długich trasach, np. po autostradach.

Czy można mieszać powietrze i azot?

Tak. Powietrze składa się w 78% z azotu, nie ma więc przeciwwskazań, żeby ubytki uzupełniać powietrzem bądź azotem, chociaż zalecana jest ta sama mieszanka we wszystkich oponach.

Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Przeważnie - pomiędzy 2.2 do 2.5 bara z przodu oraz 2.2 do nawet 3.0 bara z tyłu. Zalecamy sprawdzenie rekomendowanych wartości na etykiecie zlokalizowanej przy drzwiach, na klapce wlewu paliwa bądź w instrukcji pojazdu.